ශ්රී ලංකාවේ ක්ෂුද්ර මූල්ය ණය ගෙවාගත නොහැකිව 170 දෙනෙකු දිවි නසා ගත්තාද?
"සල්ලි දෙන්න විදියක් නැති නිසා පොඩි කතාවක් ගිහිල්ලා මගේ හස්බන්ට ගහන්න පැන්නා. මම ගහන්න දුන්නේ නෑ.


"සල්ලි දෙන්න විදියක් නැති නිසා පොඩි කතාවක් ගිහිල්ලා මගේ හස්බන්ට ගහන්න පැන්නා. මම ගහන්න දුන්නේ නෑ.
ලිංගික ශ්රමිකයින්ගේ සංගමයේ ජාතික සංවිධායක නීතීඥ සේනක පෙරේරාගේ අදහස
එක්සත් ජනපදය විසින් පිරිනමන International Women of Courage සම්මානයෙන් පිදුම් ලැබීමට ශ්රී ලාංකික නීතිඥවරියක හා මානව හිමිකම් ක්රියාකාරිනියක වන රනිතා ඥානරාජා සමත් වී තිබෙනවා.
පින්වත, ඔබ ‘දිට්වා කුණාටුව’ හේතුවෙන් රට තුළ ඇති වුණ විනාශය ගැන, ජීවිත හානි ගැන කුමක් ද සිතන්නේ?
පින්වත, ඔබට මේ විනාශය සිතා ගන්න බැරි පුදුමයක් ද? පින්වත, මේ විනාශය ඔබට මහා පුදුමයක් නම්, භික්ෂුව බොහෝම පැහැදිලිව කියනවා, පින්වත් ඔබ තවමත් ධර්මය දැකලා නම් නැහැය කියලා.
පින්වත, ධර්මය දකිනවා යැයි කියන්නේ රූප, වේදනා, සංඥා, සංස්කාර, විඤ්ඤාණයන්ගේ කැඩෙන, බිඳෙන, විසිරෙන ස්වභාවය, ආර්ය අෂ්ටාංගික මාර්ගයේ ශක්තියෙන්, සම්මා ඥානයන් තුළින් දකිනවාය කියන කාරණයයි. පින්වත, පංච උපාදානස්කන්ධයේ අනිත්යභාවය සම්මා ඥානයන් තුළින් දකින්නා, උතුම් තෙරුවනුත් අනිත්ය වූ සංස්කාරයෝ යැයි, අචල ශ්රද්ධාවේ විදර්ශනාමය දැක්ම තුළයි පසුවන්නේ.
පින්වත, බුදුරජාණන් වහන්සේ ජීවමානව වැඩ සිටිය දී, අසූමහා ශ්රාවකයන් වහන්සේලා ඇතුළු මහ රහතන් වහන්සේලා දඹදිව වැඩ සිටිය දී, පින්වත, බිම්බිසාර රජතුමා වැනි උතුම් සෝවාන්ඵල අවබෝධය ලැබූ දැහැමි රජ කෙනෙක් මගධ රාජ්යය පාලනය කරද්දීත්, විශාලා මහනුවර ඇති වූ මහා දුර්භික්ෂයේ විනාශය ඔබට සිහිපත් වෙනවා ද? පින්වත, බුදුරජාණන් වහන්සේ ජීවමානව වැඩ සිටි සමයක විශාලාව අමු සොහොනක් වුණා නම්, පින්වත, අපිට පැමිණි දිට්වා කුණාටුවේ විනාශයට ගොඩාක් ලකුණු දෙන්න යන්න එපා. එහෙම වුණොත් අනාගතයේ දී සිදුවිය හැකි මීට වඩා මහා විනාශයක් ගැන ඔබේ අවධානය ගිලිහිලා යාවි. පින්වත, දිට්වා කුණාටුව සෙල්ලම් කුණාටුවක්. පින්වත, සංසාර බිය ඇති කොට ගෙන, කැඩෙන, බිඳෙන, විසිරෙන ලෝකය ඉදිරියේ චතුරාර්ය සත්යය ධර්මයන්ගෙන් අවිහිංසාවාදීව සන්නද්ධ වෙන්න. පින්වත, වියරු සංස්කාර ලෝකයේ ඔබේ ආරක්ෂකයා නිවැරදිව හඳුනා ගන්න.
පින්වත, ආදීනවයේත් සැඟවුණ ආස්වාදයක් තිබෙනවා. පින්වත, මේ ආස්වාදය සකස් වන්නේ පින සහ පව හෙවත් සංස්කාරයෝ හේතුවෙන් සකස් වන විඤ්ඤාණයේ මායාව හේතුවෙන් මයි.
පින්වත, ගංවතුරේ සිරවෙලා සෙල්ෆි ගහන්නේ, මහ පාරේ ගලායන ජලයේ මාළු මරන්නේ, ගංවතුරේ විනෝද වෙන්නේ, ආදීනවය තුළ සැඟවුණ මායාකාරී කෙටි ආස්වාදයක් තිබෙන නිසාමයි. පින්වත, මෙම මායාකාරී කෙටි ආස්වාදය, ආදීනවයේ ගොදුරු බිම බව, ධර්මානුකූලව අපි තේරුම් ගන්න ඕනේ.
පින්වත, මේ පංච උපාදානස්කන්ධ ලෝකයේ සදාතනික උරුමය, උපත සහ මරණයයි. පින්වත, අපේ එකම සම්මා වායාමය විය යුත්තේ ජීවිතය, මරණයෙන් බේරා ගැනීම නොව, ජීවිතය අවිද්යාවෙන් බේරා ගැනීමයි. පින්වත, අපි, අපේ ජීවිතය අවිද්යාවෙන් බේරා නොගත්තොත්, අපි හැමෝට ම සිද්ධ වෙනවා, අපේ ජීවිත මරණයෙන් බේරා ගන්න.
පින්වත, මහා පස් කඳු නාය ගොස් මහ පොළොව මත මිහිදන් වූ අහිංසකයන්ගේ ජීවිත, මරණයෙන් බේරුණ අපිට කියලා දෙන පාඩම, යළි බෝක්කු හැදීම, පාලම්, පාරවල් හැදීම නොවේ. මේ වියරු සංස්කාර රකුසා පෝෂණය කරන අවිද්යාවෙන්, අපේ ජීවිත බේරා ගන්න කියන දුර්ලභ පාඩමයි. පින්වත, අපි මොනතරම් දුර්ලභ පාඩම් ඉගෙන ගත්තත්, අපේ ම තෘෂ්ණාවේ ජන්ම ගතිය, උගත් පාඩම් අමතක කොට දැමීමයි. පින්වත, දිට්වා කුණාටුව උගන්වපු පාඩමත් තවත් තුන් මසක් යන කොට අපිට අමතක වෙලා යාවි.
පින්වත, දිට්වා කුණාටුව යැයි කියන්නේ සතර මහා ධාතුවේ කිපීමක්. පින්වත, කායානුපස්සනාවට අයත්, බාහිර සතර මහා ධාතුවට අදාළව, ධාතු මනසිකාරය තුළයි, ධර්මානුකූලව ඉහත කාරණය අපි විග්රහ කොට ගත යුත්තේ. පින්වත, දිට්වා කුණාටුව නාමයෙන් තියුණු සතර මහා ධාතුවේ කිපීමක් ක්රියාත්මක වුවත්, පින්වත් ඔබට එකම, එක සිතුවිල්ලකින් හෝ ධාතු මනසිකාරයට අදාළව සතිය සිහිය ඇති වුණා ද? පින්වත, අපේ ඇලීම් සහ ගැටීම් අපිව පුහුණු කොට තිබෙන්නේ, ධර්මය, අධර්මය කොට දැකීමටමයි. පින්වත, මෙය සටහන් තබන භික්ෂුවට මේ නිමේෂයේදීත් දිට්වා කුණාටුවේ දෝංකාරය ඇසෙනවා. පින්වත, දිට්වා කුණාටුවේ දෝංකාරයේ හඬ පින්වත් ඔබටත් ඇසුණා ද? පින්වත, එම දෝංකාරයේ හඬ ඔබ සිහිනුවණින් විවෘත කොට බැලුවා ද? පින්වත, දිට්වා කුණාටුවේ දෝංකාරය තුළ සැඟවී තිබුණේ, සත්ත්වයා කර්මය මගේ කොට ගෙන උපදියි, සත්ත්වයා කර්මය දායාද කොට ගෙන උපදියි, සත්ත්වයා කර්මය ඥාතියා කොට ගෙන උපදියි යැයි කියන අර්ථය ම නේද?
පින්වත, වැරදි සුද්ද කරන්න යන්න එපා. වැරදි සුද්ද කරද්දී, පෙරළා වැරදිමයි මතු කොට දෙන්නේ. පින්වත, වැරදි තේරුම් ගෙන ඇත්තට විවෘත වෙන්න. පින්වත, අපි කවුරුවත් ම තවම නිවැරදි වෙලා නැහැ. අපි හැමෝම සක්කාය දිට්ඨි, විචිකිච්ඡා, අන්යශීලවෘතයන්ට සහ කාම, රාග, පටිඝයන්ට සිත් සේ විවෘතවයි සිටින්නේ. අපේ නිවැරදිභාවය උදෙසා අපි සිංහ සෙයියාවෙන් සිවල් නාද කළත්, අපි වැරදි යැයි, සංස්කාර අධිකරණය ලබා දුන් නිවැරදි තීන්දුවයි දිට්වා කුණාටුව යැයි කියන්නේ.
පින්වත, සංස්කාර අධිකරණය, රටේ ගෞරවනීය නායකයාගේ පටන් පුංචි මනුෂ්යයා දක්වා ලබා දුන් නිවැරදි විනිශ්චය ඉදිරියේවත්, දුකට හේතුව තෘෂ්ණාව යැයි කියන සත්යයට අපි දැන්වත් විවෘත වෙමු. පින්වත, සංස්කාර අධිකරණයේ තීන්දුවට ගරු කරමු.
පින්වත, දිට්වා කුණාටුව යැයි කියන්නේ දේව කෝපයක් නොවේ. පින්වත, දෙවියා යැයි කියන්නේ අවිද්යාව හේතුවෙන් සකස් වූ සංස්කාරයක්.
පින්වත, දෙවියන් ක්රියාත්මක වන්නේත් සංස්කාර හේතුවෙන් සකස් වන පටිච්චසමුප්පන්න දැනීම් ඔස්සේයි. පින්වත, දෙවියන්ටත් ඉහළින් තිබෙන ධර්මතාවයක් තිබෙනවා. ඒ තමයි අවිද්යාව හේතුවෙන් සකස් වන සංස්කාරයෝ. පින්වත, දිට්වා කුණාටුව යැයි කියන්නේ අපේ ම අකුසල් සංස්කාරයන් දෝරෙ ගලායෑමෙන් ඇති වූ සතර මහා ධාතුවේ කිපීමක්. පින්වත, අකුසල් සංස්කාරයෝ යැයි කියන්නේ පින්වත් මනුෂ්යයා සිතින්, කයින්, වචනයෙන් සිදු කොට ගන්නා වැරදි ක්රියාවන්ට. පින්වත, මේ අකුසල් සංස්කාර ප්රවාහය එක රැයින් ඇති වූවක් නොවේ. එක පිරිසකගෙන් ඇති වූවක් ද නොවේ.
අපේ රටේ අතීතයේ පටන් පැවති තෘෂ්ණාධික දේශපාලනය හේතුවෙන් සමස්ත ජාතිය ම සකස් කොට ගත් අකුසල් සංස්කාරයෝ, රසායනික පොහොර සම්පූර්ණයෙන් ම තහනම් කිරීමෙන් ඇති වූ ආර්ථික බිඳ වැටීම හේතුවෙන් සමස්ත ජාතිය ම සකස් කොට ගත් අකුසල් සංස්කාරයෝ.
පින්වත, ගෝල්ෆේස් අරගලය මුල්කොට ගෙන සමස්ත ජාතිය ම ඇති කොට ගත් අකුසල් සංස්කාරයෝ සහ ඉන් ඉක්බිති කලඑළි බැස්ස අන්යශීලවෘතයෝ මුල්කොටගත් අනාගමික මිථ්යා දෘෂ්ටීන් හේතුවෙන් සමස්ත ජාතිය ම ගොදුරු කොට ගත් අකුසල් සංස්කාරයන්ගේ දීර්ඝකාලීන සක්රියභාවයේ ඒහිපස්සික ඵලයයි, විනාශයේ දුක් කඳුළු මතින් කලඑළි බැස්ස දිට්වා අකුසලයේ කුණාටුව. පින්වත, රටේ ජනතාවගේ ජීවිත සහ දේපළවල ආරක්ෂාව උදෙසා සියලුම රාජ්ය නායක පින්වතුන්ලා තුළ ඒකාධිපතිත්වයෙන් බැහැර වූ මධ්යම ප්රතිපදාව කෙරෙහි සතිය සහ සිහිය දැන්වත් ඇති වේවා!
පින්වත් මහත්මයෙක් භික්ෂුවට කියනවා, “ස්වාමීන් වහන්ස, පන්සල්, දේවාල පවා අකුසලයේ දිට්වා කුණාටුවට ගොදුරු වුණා. උතුම් තෙරුවන්ගේ සරණ, දෙවියන්ගේ පිහිට අපිට නැති ද?” කියලා. පින්වත, උතුම් තෙරුවන් වැඩ සිටින්නේ පන්සලේ, ආරණ්යයේ, බෝ මළුවේ, බුදු මැදුරේ නොව, මනුෂ්ය අපේ ශ්රද්ධාවෙන්, මෛත්රියෙන්, ශීලයෙන් පෝෂණය වූ ආධ්යාත්මය තුළයි. පින්වත, දේවාලයේ වැඩ සිටින්නේ දෙවියන් නොව පින්වත් කපු මහත්වරුන් පමණක් මයි. පින්වත, දෙවියන් වැඩ සිටින්නේ මනුෂ්ය ධර්මයන් සහ පරාර්ථකාමී ධර්මයන්ගෙන් පරිපූර්ණ, මනුෂ්ය අපේ ආධ්යාත්මයන් තුළයි. පින්වත, ඉහත මනුෂ්ය ධර්මයන්ගේ ගුණාත්මකභාවයන්ගෙන් අපේ ජීවිත දුර්වල වුණොත්, පන්සල් සහ දේවාල කෙසේ නම් අපිව ආරක්ෂා කොට දෙන්න ද? පින්වත, පන්සල සහ දේවාලය යනු ඉහත මනුෂ්ය ධර්මයෝ සහ චතුරාර්ය සත්යය ධර්මයෝ අපිට පුහුණු කොට දෙන උපකාරක ධර්මයෝ පමණක් මයි. පින්වත, ඔබේ ජීවිතය ආර්ය අෂ්ටාංගික මාර්ගයෙන් පිරුණ පන්සලක්, ආරණ්යයක් බවට පත් කොට ගන්න දක්ෂ වෙන්න. පින්වත, ජීවිතය දෙවියන් වැඩ සිටින දෙවොලක් බවට පත් කොට ගන්න දක්ෂ වෙන්න. පින්වත, අත්වින්ද ජරා, ව්යාධි, මරණ, ශෝක, පරිදේව දුකට, ප්රියයන්ගෙන් වෙන් වීමේ දුකට එකම හේතුව දිට්වා කුණාටුවට හේතු වූ අපේ ආත්මාර්ථකාමී, බලකාමී තෘෂ්ණාව ම බව සිහිනුවණින් තේරුම් ගන්න.
පින්වත, මනුෂ්ය අපිට බොරු කරන්න බැහැ. ස්වභාව ධර්මයේ වැලි කැටයට, තණකොළ ගසට පවා මනුෂ්ය අපේ ක්රියාකාරකම් දැනෙනවා.
පින්වත, සත්තිස් බෝධිපාක්ෂික ධර්මයෝ ම උතුම් තෙරුවන් කෙරෙහි ශ්රද්ධාවෙන් උපදින ආනිශංස ධර්මයෝයි. පින්වත, මනුෂ්යයන්ට, දෙවියන්ට ප්රිය වීම ඇතුළු ආනිශංස එකොළහක් මෛත්රියේ ආනිශංසයෝයි. පින්වත, අභියෝගයන් හමුවේ නොසැලීම, භව භෝග සම්පත් ආරක්ෂා වීම ඇතුළු ආනිශංසයෝ පහක් උතුම් ශීලයේ ආනිශංසයෝ ය. පින්වත, වර්ණය, සැපය, බලය දානයේ ආනිශංසයෝ ය. පින්වත, සමස්ත ජාතියේ ම ආරක්ෂාව උදෙසා සද්ධර්මයෙන් යළි අවදි වෙන්න. එසේ නොවුණොත්, හෙට දවස සමස්ත ජාතියට ම අභියෝගයක් වෙනවා. පින්වත, උතුම් සම්මා දිට්ඨිය දෙමුහුන් කොට ගෙන උපදින අනාගමිකභාවයේ පරාජිත විපාකයෝ වන්නේ, ජාතියේ ප්රෞඪ ඉතිහාසය මකා දැමීම, සමලිංගික සේවනය සමාජගත කිරීම, ගණිකා වෘත්තිය නීතිගත කිරීම, ගබ්සාව නීතිගත කිරීම, උපක්රමශීලීව ළමා පරපුර කාමච්ඡන්දයන්ට යොමු කිරීම, උපක්රමශීලීව සංඝ සමාජයට චෝදනා එල්ල කිරීම බව සිහිනුවණින් තේරුම් ගන්න. පින්වත, මෙවන් දුර්විපාකයන්ගෙන් සමස්ත ජාතියේ ම ආරක්ෂාව අකුසලයෙන් අනාරක්ෂිත නොකර, රටේ ගෞරවනීය නායක පින්වතුන්ලා සමස්ත ජාතියේ ම හෘද සාක්ෂිය නිවැරදිව තේරුම් ගන්න දැන්වත් උත්සාහ ගන්න. එසේ නොවුණොත් ඊළඟ ස්වභාව ධර්මයේ දඬුවම මීට වඩා භයානක වෙන්න පුළුවන්.
පූජ්ය රාජගිරියේ
අරියඥාන ස්වාමින්වහන්සේ
(Pulse-line, Vox Civis විසිනි)
සාරාංශය
පසුගිය වසරේ මැතිවරණයේදී වත්මන් ජනාධිපතිවරයා "ප්රථමයෙන්, දෙවනුව සහ තෙවනුවත් වගවීම" (Accountability - first, second, and third) යන තේමාව පෙරදැරිව බලයට පැමිණියේය. මූල්ය පාලනය සහ පිරිසිදු පාලනය සඳහා විගණකාධිපතිවරයාගේ කාර්යභාරය අතිශය වැදගත් බව ඔහු එදා අවධාරණය කළේය. නමුත් වසරකට පසු, පෙර නොවූ විරූ ස්වභාවික ආපදාවක් හමුවේ රට දේශපාලන සහ ආර්ථික අර්බුදයකට මුහුණ දී සිටින විට, එදා දුන් පොරොන්දු සහ වත්මන් ක්රියාකාරීත්වය අතර විශාල පරතරයක් නිර්මාණය වී ඇති බව මෙවර Pulse-line වෙබ් අඩවියේ “The consequences of deferred accountability” ලිපිය පෙන්වා දෙයි.
පුරප්පාඩු, ප්රමාදයන් සහ නිදහසට කරුණු
ජනාධිපතිවරයා "වගවීමේ හදවත" ලෙස හැඳින්වූ විගණකාධිපති ධුරය 2025 අප්රේල් මස සිට හිස්ව පැවතීම මෙම තත්ත්වයට හොඳම උදාහරණයකි. ආපදා සහන බෙදා හැරීමේදී වගවීමක් නොමැති බවට චෝදනා එල්ල වී ඇත්තේ මෙම පසුබිම තුළය. සහන බෙදා හැරීමේදී දේශපාලන හිතවතුන්ට පමණක් සලකන බවටත්, ආපදාවට ලක් නොවූවන්ට පවා පාලක පක්ෂයේ හිතවතුන් නම් සහන ලබා දීමට උත්සාහ කරන බවටත් ශ්රී ලංකා ග්රාම නිලධාරී සංගමය චෝදනා කරයි. ජාතික ජන බලවේගයේ (NPP) ප්රාදේශීය ක්රියාකාරීන්ගෙන් ග්රාම නිලධාරීන්ට දැඩි බලපෑම් එල්ල වන බව එහි කැඳවුම්කරු සුමිත් කොඩිකාර පවසා ඇත.
නීතිය උල්ලංඝනය කිරීම ආපදාවට ලක් නොවූවන්ගේ නම් ඇතුළත් කර සහන ලබා දීමට පාලක පක්ෂයේ ක්රියාකාරීන් විශේෂ ආකෘති පත්ර සකස් කර ඇති බවට චෝදනා එල්ල වී තිබේ. මෙය බරපතල නීති උල්ලංඝනයකි. එහෙත් මෙය සොයා බැලිය යුතු විගණකාධිපති දෙපාර්තමේන්තුව අකර්මණ්ය වී ඇත්තේ රජයේ උදාසීනත්වය හේතුවෙනි. වත්මන් වැඩබලන විගණකාධිපති ජී.එච්.ඩී. ධර්මපාල මහතාගේ කාර්යක්ෂමතාව කෝප් (COPE) සහ කෝපා (COPA) කමිටු විසින් පිළිගෙන ඇතත්, ඔහු ස්ථිර නොකරන්නේ රජයට අවනත "නම්යශීලී" අයෙකු පත් කර ගැනීමේ අරමුණින් බව බොහෝ දෙනා සැක කරති.
ප්රතිසංස්කරණ ප්රතිරූපය සහ යථාර්ථය වගවීම ගැන කතා කළ රජයක් යටතේ විගණකාධිපතිවරයෙකු පත් නොකිරීම තාක්ෂණික දෝෂයක් නොව දේශපාලන සංඥාවකි. එසේම, ජාතික ආර්ථිකයට බරක් වී ඇති ශ්රීලන්කන් ගුවන් සමාගම (SriLankan Airlines) මාස අටක් තිස්සේ ප්රධාන විධායක නිලධාරියෙකු (CEO) නොමැතිව පවත්වාගෙන යාමෙන් පෙන්නුම් කරන්නේ රජයේ නොහැකියාව හෝ වෙනත් යටි අරමුණු පවතින බවයි.
පාර්ලිමේන්තු වාර්තාව සහ වගවීමේ විරුද්ධාභාසය වත්මන් ජනාධිපතිවරයා සහ අගමැතිවරයා 2023 ජුනි මාසයේදී, ජාත්යන්තර මූල්ය අරමුදලේ (IMF) නිර්දේශයක් වූ 'වත්කම් ප්රකාශ කිරීමේ පනතට' (Asset Declaration Act) විරුද්ධව ඡන්දය ප්රකාශ කළ බව ලිපිය මතක් කර දෙයි. අන් අයගෙන් වගවීම ඉල්ලා සිටින අතරම තමන් ඊට යටත් වීම ප්රතික්ෂේප කිරීම හෝ ප්රමාද කිරීම රජයේ ප්රතිපත්තිය වී ඇත. තම හිතවතුන් ආරක්ෂා කිරීම (බීමත් මන්ත්රීවරයෙකුගේ රිය අනතුරකදී පොලිසිය ක්රියා කළ ආකාරය වැනි), විරුද්ධ මත දරන්නන් මර්දනය කිරීම සහ නීතිමය ක්රියාවලීන් දුර්වල කිරීම වැනි කරුණු මගින් රජය කෙරෙහි ඇති විශ්වාසය පළුදු වෙමින් පවතී.
සදාචාරාත්මක අධිකාරිය අහිමි වීම සහ නිගමනය ජනතාව බලාපොරොත්තු වූයේ නීතිය මත පදනම් වූ පාලනයක් මිස දේශපාලන පහසුව මත ගොඩනැගුණු පාලනයක් නොවේ. ආයෝජකයින් සහ ජාත්යන්තර ප්රජාව රජයේ අස්ථාවරත්වය දෙස විමසිල්ලෙන් බලා සිටී. ලිපිය අවධාරණය කරන්නේ රජය වහාම ස්ථිර විගණකාධිපතිවරයෙකු පත් කළ යුතු බවත්, සියලු පත්වීම් විනිවිදභාවයෙන් යුතුව සිදු කළ යුතු බවත්ය. වගවීම යනු හුදු සටන් පාඨයක් නොව ප්රායෝගිකව ක්රියාත්මක විය යුත්තක් බව රජය වටහා නොගතහොත්, රටේ ඉදිරි ගමන අතීතය නිසා පමණක් නොව වර්තමාන ක්රියාකලාපය නිසාද ඇණහිටිනු ඇත.
Pulse-line හි පළවූ ලිපියේ සිංහල අනුවර්තන පහතින්..

ප්රමාද කළ වගවීමේ විපාක
පසුගිය වසරේ මැතිවරණයට පෙරාතුව ගෙවුණු මාස කිහිපය තුළ, එක් සටන් පාඨයක් සදාචාරාත්මක නියෝගයක බලය සහිතව නැවත නැවතත් කියවෙමින් අන් සියල්ල අභිබවා නැගී සිටියේය: ඒ "වගවීම - පළමුව, දෙවනුව සහ තෙවනුව" යන්නයි. එය වත්මන් ජනාධිපතිවරයාගේ ප්රධාන රැලිකරණය වූ අතර, බැට කෑ ජාතියක් යළි ගොඩනැගීමට ඔහු පොරොන්දු වූ සදාචාරාත්මක නැංගුරම එය විය. පිරිසිදු පාලනයක අත්යවශ්ය පදනම ලෙස මූල්ය අධීක්ෂණය හුවා දක්වමින්, ඔහු විගණකාධිපතිවරයා ගැන සඳහන් කළේ අතිශය ගෞරවනීය පෙරැත්තයක් සහිතවය.
චෝදනා එල්ල වූ වංචා, විනිවිදභාවය නොමැතිකම සහ දේශපාලන දඬුවම් විරහිතභාවය හේතුවෙන් වෙහෙසට පත්ව සිටි මහජනතාව තුළ එකල මෙය ගැඹුරු ලෙස දෝංකාර දුන්නේය. නමුත් පාලන තන්ත්රයේ දැඩි යථාර්ථය හමුවේ සටන් පාඨවල ආයු කාලය කෙටි වේ. අද වන විට, පෙර නොවූ විරූ ස්වභාවික ආපදාවක් හේතුවෙන් හටගත් දේශපාලන හා ආර්ථික අර්බුදයකට ශ්රී ලංකාව මුහුණ දෙමින් සිටින විට, පොරොන්දුව සහ කාර්ය සාධනය අතර පරතරය ඉතා බරපතල තත්ත්වයක් දක්වා පුළුල් වී තිබේ.
පසුගිය වසර තුළ හැඩගැසී ඇත්තේ හුදු පරිපාලනමය ප්රමාදයක් හෝ දේශපාලන වැරදි ගණනය කිරීමක් පමණක් නොවේ. එය එක්තරා රටාවකි; එනම් වගවීම, විනිවිදභාවය සහ නීතිය මත පදනම් වූ පාලනය ආයතනගත කිරීමට පරිපාලනය සැබවින්ම අදහස් කරන්නේද, එසේත් නැතිනම් මැතිවරණ වේදිකාවේ වාචාලකම යනු ජාතික අස්ථාවර මොහොතක මහජන හැඟීම් ග්රහණය කර ගැනීමට යෙදවූ උපක්රමික කතාන්දරයක් පමණක්ද යන්න ප්රශ්න කරන ගැටලුකාරී තේරීම් සහ නිහැඬියාවන් මාලාවකි.
පුරප්පාඩු, ප්රමාදයන් සහ නිදහසට කරුණු 2025 අප්රේල් මාසයේ සිට පුරප්පාඩුව පවතින විගණකාධිපති ධුරයට ස්ථිර පත්වීමක් සිදු කිරීමට පැහැදිලි කළ නොහැකි ලෙස අපොහොසත් වීම තරම් මෙම තත්ත්වය මනාව පෙන්නුම් කරන වෙනත් උදාහරණයක් නොමැත. මෙය ජනාධිපතිවරයා විසින් "වගවීමේ හදවත" ලෙස නැවත නැවතත් හඳුන්වනු ලැබූ ධුරය වීම විශේෂත්වයකි.
ආපදා තත්ත්වයෙන් පසු මුදලින් සහ ද්රව්යමය වශයෙන් සෑම දිශාවකින්ම ආධාර ගලා එන නමුත්, ඒවා පරිහරණය කරන ආකාරය හෝ බෙදා හරින ආකාරය පිළිබඳ වගවීමක් නොමැති වීම හා සම්බන්ධ සියලු ආකාරයේ දූෂිත ක්රියා පිළිබඳ චෝදනා සඳහා මෙම තත්ත්වය පසුබිම සකසා ඇත. ආපදාවට ලක්වූවන් සඳහා රජය විසින් හෙළි කරන ලද දැවැන්ත ආධාර පැකේජය ලබා දීමේදී දේශපාලන හිතවත්කම් මත කටයුතු කරන බවට එල්ල වන චෝදනා දිනෙන් දින උත්සන්න වෙමින් පවතී.
මෙම කාරණය ඉස්මතු කරමින් ශ්රී ලංකා ග්රාම නිලධාරී සංගමය චෝදනා කරන්නේ ප්රාදේශීය දේශපාලඥයින් සහ ජාතික ජන බලවේගයේ (NPP) බිම් මට්ටමේ ක්රියාකාරීන්ගේ දේශපාලන බලපෑම් හේතුවෙන් ආපදා වන්දි ගෙවීම් නිසි ලෙස හෝ සාධාරණ ලෙස සිදු කළ නොහැකි තත්ත්වයක් නිර්මාණය වී ඇති බවයි. එම සංගමයේ කැඳවුම්කරු සුමිත් කොඩිකාර මහතා මාධ්ය වෙත ප්රකාශ කළේ, ආපදාවට ලක් නොවූ ඇතැම් පුද්ගලයන් පවා පාලක පක්ෂයට සම්බන්ධ නම් ඔවුන්ට ආපදා ණය නිකුත් කිරීමට පියවර ගන්නා ලෙස රට පුරා ග්රාම නිලධාරීන්ට දැඩි බලපෑම් එල්ල වෙමින් පවතින බවයි.
ආපදා ප්රතිචාර දැක්වීමේ ක්රියාවලියට සම්බන්ධ ග්රාම නිලධාරීන්ට එල්ල වන දේශපාලන බලපෑම් සම්බන්ධයෙන් මහනුවරදී මාධ්ය අමතමින් කොඩිකාර මහතා වැඩිදුරටත් කියා සිටියේ, මෙවැනි දේශපාලන මැදිහත්වීම් වහාම නතර නොකළහොත්, පාලක පක්ෂයේ ආධාරකරුවන්ට පමණක් වන්දි ලබා දෙන ලෙස නිලධාරීන්ට බලපෑම් එල්ල වනු ඇති බවයි.
නීතිය උල්ලංඝනය කිරීම ජාතික ජන බලවේගයේ ප්රාදේශීය ක්රියාකාරීන් විසින් ආපදාවට ගොදුරු නොවූ නමුත් වන්දි ලබා දීම සඳහා ලැයිස්තුගත කර ඇති පුද්ගලයින්ගේ නම් ඇතුළත් කර විශේෂ ආකෘති පත්ර පවා සකස් කර ඇති බවට ඔහු චෝදනා කළේය. මෙය නීතිය බරපතල ලෙස උල්ලංඝනය කිරීමක් බව ඔහු පෙන්වා දුන්නේය. අවාසනාවකට මෙන්, වර්තමානයේ සිදුවන ක්රියාකාරකම් පිළිබඳව විමසිල්ලෙන් සිටිය යුතු රාජ්ය ආයතනය වන විගණකාධිපති දෙපාර්තමේන්තුව, අප්රේල් මාසයේ සිට ප්රධානියෙකු පත් කිරීම සම්බන්ධයෙන් වත්මන් දේශපාලන නායකත්වයේ ඇති උදාසීනත්වය හැර වෙනත් හේතුවක් නොමැතිව අකර්මණ්ය වී ඇත.
මාස හතක් පුරා, වැඩබලන විගණකාධිපති ජී.එච්.ඩී. ධර්මපාල මහතා එම ධුරයේ පූර්ණ වගකීම් ඉටු කරමින් සිටී. වඩාත් වැදගත් කරුණ නම් කතානායකවරයා, පොදු ව්යාපාර පිළිබඳ කාරක සභාව (COPE) සහ රාජ්ය ගිණුම් කාරක සභාව (COPA) වැනි ප්රධාන පාර්ලිමේන්තු අධීක්ෂණ යාන්ත්රණ සියල්ලම ඔහුගේ කාර්යක්ෂමතාව සහතික කර තිබීමයි. ජාතික විගණන කාර්යාලයේ වෘත්තීය සමිති එකමුතුව පසුගිය සතියේ ජනාධිපතිවරයා වෙත ලිඛිතව දන්වා ඇත්තේ ඔහුගේ හැකියාව සහ පවතින තත්ත්වයන් යටතේ හෝ මෙම රික්තය අවසන් කිරීමේ හදිසි අවශ්යතාව අවධාරණය කරමින් ඔහුව පත් කරන ලෙසයි. එහෙත්, කිසිදු ප්රතිචාරයක් නැත.

වත්මන් ජනාධිපතිවරයා විසින්ම 'ආණ්ඩුවේ හදවත' ලෙස විස්තර කරන ලද මෙම ප්රධාන රාජ්ය ආයතනයට පත්වීමක් සිදු කිරීම ප්රමාද වීමට හේතුව පරිපාලනයට අවනත වන අපේක්ෂකයෙකු සොයා ගැනීමට නොහැකි වීම බව බොහෝ දෙනා සැක කරති. භාණ්ඩාගාර ලේකම්, මහජන ආරක්ෂක අමාත්යාංශයේ ලේකම්, අල්ලස් කොමිසමේ ප්රධානියා, අපරාධ පරීක්ෂණ දෙපාර්තමේන්තුවේ (CID) ප්රධානියා වැනි රාජ්ය යාන්ත්රණයේ ප්රධාන තනතුරු සියල්ලම කුමන හෝ අවස්ථාවක පාලක පක්ෂය හා සම්බන්ධ වූවන්ට ලබා දී ඇති බව මෙහිදී නිරීක්ෂණය කළ හැකිය.
වගවීම තම කේන්ද්රීය සංවිධානාත්මක මූලධර්මය ලෙස පොරොන්දු වූ රජයක් තුළ, විගණකාධිපතිවරයෙකු පත් කිරීමට දිගින් දිගටම අපොහොසත් වීම තවදුරටත් තාක්ෂණික දෝෂයක් ලෙස සැලකිය නොහැකි අතර එය දේශපාලන සංඥාවක් ලෙස සැලකිය යුතුය. අනෙක් අතට, බංකොලොත්භාවයෙන් ගොඩ එන ජාතියකට සිය විගණන යාන්ත්රණයේ මුදුන් මල්කඩෙහි අධීක්ෂණ රික්තයක් දරාගත නොහැක. නමුත් ජාතියට විඳදරාගැනීමට සිදුව ඇත්තේ එයයි.
අනෙකුත් ප්රධාන රාජ්ය ආයතනවල තත්ත්වයද මීට වඩා යහපත් නැත. වාර්ෂිකව බිලියන ගණනින් භාණ්ඩාගාරයේ මුදල් කාබාසිනියා කරන නිමක් නැති මූල්ය අගාධයක් වන ශ්රීලන්කන් ගුවන් සමාගම (SriLankan Airlines), මාස අටක් තිස්සේ ප්රධාන විධායක නිලධාරියෙකු (CEO) නොමැතිව ක්රියාත්මක වේ. ජාතික මූල්ය සඳහා ඉතා තීරණාත්මක ආයතනයක නායකත්වයක් නොමැති වීමෙන් පෙන්නුම් කරන්නේ උදාසීනත්වය, තීරණාත්මකව ක්රියා කිරීමට ඇති නොහැකියාව හෝ යම් යටි අරමුණු ක්රියාත්මක වන බවයි. මේ කිසිවක් පරිපාලනය විසින් ප්රක්ෂේපණය කිරීමට උත්සාහ කරන ප්රතිසංස්කරණවාදී ප්රතිරූපයට නොගැලපේ.
කැපී පෙනෙන පාර්ලිමේන්තු වාර්තාවක් මෙම පරස්පරතා හුදකලා සිදුවීම් ලෙස නොපෙනේ. ඒවා 2023 ජුනි මාසයේ සිදු වූ හෙළිදරව්වක් කරා අපව ගෙන යයි. ඒ රනිල් වික්රමසිංහ මහතාගේ නායකත්වයෙන් යුත් පෙර පරිපාලනය විසින් විනිවිදභාවය ශක්තිමත් කිරීමට සහ දූෂණය මැඩපැවැත්වීමට ජාත්යන්තර මූල්ය අරමුදල (IMF) විසින් නිර්දේශ කරන ලද ප්රධාන පරිපාලන ප්රතිසංස්කරණයක් වන 'වත්කම් ප්රකාශ කිරීමේ පනත' (Asset Declaration Act) හඳුන්වා දුන් අවස්ථාවයි. එකල වත්මන් ජනාධිපතිවරයා සහ වත්මන් අගමැතිවරයා ඇතුළු ජවිපෙ මන්ත්රීවරුන් තිදෙනාම ඊට විරුද්ධව ඡන්දය ප්රකාශ කළහ.
ඔවුන්ගේ විරෝධය සාධාරණීකරණය කරනු ලැබුවේ තෝරා බේරා නීතිය ක්රියාත්මක කිරීම සහ ගැඹුරු පද්ධතිමය පරිවර්තනයක අවශ්යතාව පිළිබඳ දෘෂ්ටිවාදාත්මක තර්ක භාවිතා කරමිනි. එහෙත් යටි පෙළ පණිවිඩය නොවරදින සුළු විය; එනම් රාජ්ය නිලධාරීන්ගේ අවංකභාවය ශක්තිමත් කිරීම සඳහා ජාත්යන්තරව පිළිගත් මෙවලමක් ඉදිරිපත් කළ විට පවා, මෙම මන්ත්රීවරුන් ප්රතිසංස්කරණය වෙනුවට බාධා කිරීම තෝරා ගත් බවයි.
අද එම ඡන්දය වඩාත් තීරණාත්මක ලෙස පෙනේ. රාජ්ය පාලනය කරන පක්ෂය ආයතනගත වගවීමේ රාමු තමන්ගේ කොන්දේසි මත පාලනය කළ නොහැකි නම්, ඒවා පිළිබඳව දීර්ඝ කාලයක් තිස්සේ සැකයෙන් පසු වූ බව ඉන් හෙළි වේ.

වගවීමේ විරුද්ධාභාසය වගවීම සක්රීය කරන යාන්ත්රණවලට ප්රතිරෝධය දක්වන හෝ ඒවා ප්රමාද කරන අතරතුර අන් අයගෙන් වගවීම ඉල්ලා සිටීම, කිසිදු සදාචාරාත්මක වාචාලකමකින් වසන් කළ නොහැකි පරස්පරතාවකි. මෙම ප්රතිවිරෝධය පරිපාලනයේ නිර්වචනීය දේශපාලන පීඩන ලක්ෂ්යය බවට පත්ව ඇත.
ආයතන ශක්තිමත් කිරීම වෙනුවට රජය වැඩි වැඩියෙන් නැඹුරු වී ඇත්තේ බලය මධ්යගත කිරීමටත්, විරුද්ධ මත එරෙහිවාදිකම් ලෙස හුවා දැක්වීමටත්, තම දේශපාලන ප්රතිවාදීන් රාජ්යයේ සතුරන් ලෙස නම් කිරීමටත් ය. එවැනි හැසිරීම් කෙටි කාලීනව පාලනය තහවුරු කර ගත හැකි නමුත්, එය විශ්වාසය සෙමින්, ගැඹුරින් සහ බොහෝ විට ආපසු හැරවිය නොහැකි ලෙස ඛාදනය කරයි. වරණීය වගවීම පිළිබඳ සංජානනය තහවුරු කරන තීරණ සහ ප්රවණතා කිහිපයක් විචාරකයින් පෙන්වා දෙයි. ඒවාට ඇතුළත් වන්නේ:
මෙම කනස්සල්ල පළ කර ඇත්තේ ආන්තික ක්රියාකාරීන් පමණක් නොවේ. සිවිල් සමාජ සංවිධාන, වෘත්තීය කණ්ඩායම්, විද්වතුන්, හිටපු රාජ්ය නිලධාරීන් සහ වෙනසක් බලාපොරොත්තුවෙන් ඡන්දය දුන් (නව ආකාරයක මධ්යගත දේශපාලනීකරණයක් සඳහා ඡන්දය නොදුන්) මහජනතාවගෙන් වර්ධනය වන පිරිසක් විසින් මේවා ප්රකාශ කර ඇත.
සදාචාරාත්මක අධිකාරිය පිළිබඳ ගැටළුව රජයකට අවංකභාවය සහ ස්ථාවරත්වය පෙන්නුම් කළ හැකි නම් ජනප්රිය නොවීම මැද වුවද ආර්ථික අර්බුදයක් හමුවේ පවා පැවතිය හැකිය. එහෙත් එයට පැවතිය නොහැක්කේ සදාචාරාත්මක අධිකාරිය ඛාදනය වූ විටයි; එනම් තමන් දේශනා කරන දේ තවදුරටත් ක්රියාවේ නොයොදවන බවට වන සංජානනය ඇති වූ විටයි. අන් අයගෙන් උසස් සදාචාරාත්මක ප්රමිතියක් ඉල්ලා සිටි පරිපාලනය දැන් එම ප්රමිතියටම මුහුණ දෙමින් සිටී. තවද, එය එම මිනුම් දණ්ඩට ගැලපෙන්නේ නැත.
තවමත් පුරප්පාඩුව පවතින විගණකාධිපති ධුරය, ශ්රීලන්කන් ගුවන් සමාගමේ අකර්මණ්යතාවය, අන් අයගෙන් ඉල්ලා සිටින වත්කම් ප්රකාශ කිරීමේ ප්රතිසංස්කරණවලටම විරුද්ධව ඡන්දය ප්රකාශ කළ ඉතිහාසය, සහ මධ්යගත බලය සහ වරණීය විනිවිදභාවය පිළිබඳ පුළුල් රටාව හුදෙක් නිලධාරිවාදී අක්රමිකතා නොව දේශපාලන දර්ශකයන්ය. වගවීමේ භාෂාව භාවිතා කරමින් බලයට පත් වූ නමුත් දැන් එහි සැබෑ අර්ථය ක්රියාවට නැංවීමට අරගල කරන රජයක කතාව ඒවායින් කියැවේ.
විපක්ෂයේ ආධාරකරුවන් අතර පමණක් නොව, වෙනසක් වෙනුවෙන් පෙනී සිටි මධ්යම පන්තික වෘත්තිකයන්, තරුණ කණ්ඩායම් සහ ඩයස්පෝරා ජාලයන් අතර ද රට පුරා වැඩෙන කලකිරීමේ පැහැදිලි හැඟීමක් පවතී. ඔවුන්ගේ බලාපොරොත්තු කඩවීම විශේෂයෙන් වැදගත් වන්නේ එය දෘෂ්ටිවාදාත්මක එකඟ නොවීමක් නිසා නොව පාවා දුන් අපේක්ෂාවන් නිසා පැන නගින බැවිනි.

ජාතියේ ඉවසීම ගිලිහෙයි මෙම කණ්ඩායම් බලාපොරොත්තු වූයේ දේශපාලන පහසුව මත පාලනය නොව නීතිය මත පදනම් වූ පාලනයකි; දේශපාලනිකව ප්රතිනිර්මාණය කරන ලද ආයතන නොව ස්වාධීන ආයතනයි; නීතිමය ක්රියාවලීන් මග හැරීමට වාචාල සාධාරණීකරණයන් නොව නීතිමය ක්රියාවලීන්ට ගරු කිරීමයි; හදිසි ප්රතිපත්ති වෙනස් කිරීම් නොව ආර්ථික පැහැදිලිකමයි; විස්තර කළ නොහැකි පුරප්පාඩු නොව විනිවිද පෙනෙන පත්වීම්ය; අවසාන වශයෙන් වරණීය ඉලක්ක කිරීම් නොව විශ්වීය වගවීමයි. ඒ වෙනුවට, බොහෝ දෙනෙකුට පෙනෙන්නට පටන් ගෙන ඇත්තේ විනිවිදභාවය නොමැතිකම දෙසට ඇදී යාමක්, විවේචන කෙරෙහි ඇති නොකැමැත්ත සහ වචනය හා ක්රියාව අතර වැඩෙන පරතරයකි.
දේශපාලන නීත්යානුකූලභාවය යනු අසීමිත සම්පතක් නොවන බව වත්මන් පාලන තන්ත්රය තේරුම් ගත යුතුය. එය වචනවලින් නොව හැසිරීමෙන් නැවත පිරවිය යුතුය. IMF විනය යටතේ තවමත් යන්තම් පවතින්නා වූ බිඳෙනසුලු ආර්ථිකයක් තුළ, විශ්වාසය යනු විකල්පයක් නොව විදේශ සංචිතවලට වඩා වටිනා මුදල් ඒකකයකි.
ඊට අමතරව, රජයේ විශ්වසනීයත්වය පිළිබඳ ගැටළුව දැනටමත් පුළුල් පාලන රාමුව තුළට කාන්දු වෙමින් පවතින බව පෙනේ. පැහැදිලි මග පෙන්වීමක් හෝ ස්ථාවර නායකත්වයක් නොමැතිව තීරණ ගැනීම පාහේ කළ නොහැකි බැවින් රාජ්ය නිලධාරීන් ව්යාකූල වී ඇති බව පෙනේ. තීරණාත්මක ආයතනවල ඉහළ පුරප්පාඩු පැවතීම පහළ මට්ටම් දක්වා අකර්මණ්යතාව උග්ර කරන බව ප්රසිද්ධ කරුණකි. එහි ක්ෂණික ප්රතිඵල සමහරක් පහත දැක්වේ:
ශ්රී ලංකාවට ස්ථාවරත්වය, විනය සහ පැහැදිලිකම අවශ්ය මොහොතක, නිර්මාණය වෙමින් පවතින හැඟීම වන්නේ අස්ථිරභාවය, ආරක්ෂාකාරී බව සහ ආයතනික දුර්වල වීමයි.
විශාලතම අනතුර මහජන කලකිරීමේ රැල්ල මත බලයට පත් වූ ආණ්ඩු අවසානයේ තමන් අතීතයේ නිරන්තරයෙන් හෙළා දැකපු දේම බවට පත්වන තත්ත්වයකට ශ්රී ලංකාව මීට පෙරද මුහුණ දී ඇත. නමුත් අද පවතින අනතුර වඩාත් උග්ර වන්නේ ආර්ථිකයේ බිඳෙනසුලු තත්ත්වය නිසා පමණක් නොව, රජය තමන් සදාචාරාත්මකව උසස්, දෘෂ්ටිවාදාත්මකව පිරිසිදු සහ ඓතිහාසිකව නිවැරදි යැයි හුවා දක්වන බැවිනි.
සදාචාරාත්මක නිශ්චිතභාවය දේශපාලන අධිකාරිය සමඟ මුසු වූ විට, පාලනය සම්මතවාදයක් (orthodoxy) බවට පරිවර්තනය වීමේ අවදානමක් ඇති බව බොහෝ විට නිරීක්ෂණය වේ - එනම් උපදෙස්වලට සවන් නොදෙන, විරුද්ධ මතවලට ප්රතිචාර නොදක්වන සහ තමන්ගේම වැරදිවලට මුහුණ දීමට අකමැති තත්ත්වයකි. පරිපාලනය මෙම මාවතේ දිගටම ගමන් කළහොත්, ප්රතිඵලය පුරෝකථනය කළ හැකිය: ප්රජාතන්ත්රවාදී අවකාශය පටු වීම, සමාජ ධ්රැවීකරණය ගැඹුරු වීම සහ ආයතනික ස්වාධීනත්වය ඛාදනය වීමයි. මෙම රෝග ලක්ෂණ සමහරක් දැනටමත් දැකගත හැකිය.

සෑම තරාතිරමකම ශ්රී ලාංකිකයින් ප්රාතිහාර්යයන් ඉල්ලා නොසිටිති. ඔවුන් හුදෙක් ඉල්ලා සිටින්නේ:
මේවා දෘෂ්ටිවාදාත්මක ඉල්ලීම් නොවේ; පාලන තන්ත්රයේ අසාර්ථකත්වයන් හේතුවෙන් නැවත නැවතත් තැලී පොඩි වී ගිය ජාතියක් යළි ගොඩනැගීම සඳහා වන මූලික පූර්ව අවශ්යතා වේ.
අවස්ථාව සහ වගකීම ජනාධිපතිවරයාට තවමත් දේශපාලන ප්රාග්ධනය ඇත, නමුත් එය හැකිලෙමින් පවතී. ජාතිය තවමත් ඔහුට සවන් දෙන නමුත්, ඒ වර්ධනය වන සැකයකිනි. ඔහුගේ ප්රබලම වත්කම වන්නේ බලාපොරොත්තු ඇති කිරීමට ඔහුට ඇති හැකියාවයි. නමුත් බලාපොරොත්තුව යනු සටන් පාඨ මත නොව සාක්ෂි මත පෝෂණය වන බිඳෙනසුලු හැඟීමකි.
ස්ථිර විගණකාධිපතිවරයෙකු පත් කිරීම, විශේෂයෙන් පාර්ලිමේන්තු අධීක්ෂණ කමිටු සහ ජාතික විගණන කාර්යාලය විසින් අනුමත කරන ලද අයෙකු පත් කිරීම, අහිමි වූ විශ්වසනීයත්වය යළි ඇති කර ගැනීම සඳහා පළමු පියවර වනු ඇත. තීරණාත්මක නායකත්ව තනතුරු ප්රමාදයකින් තොරව පිරවීම මගින් රජයේ බැරෑරුම්කම පෙන්නුම් කරන අතරම, නීතිමය ක්රියාවලීන්ට ස්වාධීනව ක්රියා කිරීමට ඉඩ දීමෙන් විශ්වාසය යළි ගොඩනැගෙනු ඇත. වඩාත් වැදගත් වන්නේ, වගවීම ප්රතිවාදීන්ට පමණක් නොව මිතුරන්ට ද එකසේ අදාළ වන බව පෙන්වීමෙන් සදාචාරාත්මක අධිකාරිය නැවත තහවුරු වනු ඇත.
තවත් කලකිරීමේ චක්රයක් දරා ගැනීමට ශ්රී ලංකාවට නොහැකිය. තවදුරටත් ඛාදනය වීමේ අවදානම දරා ගැනීමට තරම් එහි ආර්ථිකය ඉතා බිඳෙනසුලුය, සමාජ දේහය දිරාපත් වී ඇත, තරුණයින් දැඩි කලකිරීමට පත්ව සිටී, සහ එහි ගෝලීය විශ්වසනීයත්වය යළි ගොඩනගාගෙන ඇත්තේ ඉතා මෑතකදීය. රජයට තවදුරටත් අදාළව සිටීමට අවශ්ය නම්, කතාන්දර සහ යථාර්ථය අතර පුළුල් වන පරතරයට මුහුණ දිය යුතුය. මහජන හැඟීම්වල බරපතලකම එය හඳුනා ගත යුතුය. එය ආරක්ෂාකාරී වාචාලකම වෙනුවට සැබෑ ප්රතිසංස්කරණ දෙසට තීරණාත්මකව, විනිවිදභාවයෙන් සහ ධෛර්ය සම්පන්නව හැරවිය යුතුය.
මන්ද අවසාන වශයෙන්, කිසිදු රජයකට සටන් පාඨ මත පමණක් තම පැවැත්ම තහවුරු කර ගත නොහැක: මෙම ආර්ථිකය තුළ හෝ මෙම දේශපාලන වාතාවරණය තුළ එය කළ නොහැකි අතර, තමන් දුන් උත්තරීතර පොරොන්දු වලින් පසුව එය අනිවාර්යයෙන්ම කළ නොහැක්කකි. රට අද ඉල්ලා සිටින්නේ වගවීම පිළිබඳ තවත් කතාවක් නොව, වගවීමමයි - එනම් ප්රදර්ශනය කරන ලද, ආයතනගත කරන ලද සහ බියෙන් හෝ පක්ෂපාතීත්වයෙන් තොරව ක්රියාත්මක කරන ලද වගවීමයි.
එය සිදුවන තුරු, මෙම පරිපාලනයේ නීත්යානුකූලභාවය ප්රශ්නාර්ථයක්ව පවතිනු ඇති අතර, ශ්රී ලංකාවේ ප්රකෘතිමත් වීමේ මාවත එහි අතීතය විසින් පමණක් නොව, වැඩි වැඩියෙන් එහි වර්තමානය විසින් ද අවහිර කරනු ඇත.
හිටපු මහ බැංකු අධිපති අජිත් නිවාඩ් කබ්රාල් ඇතුළු සිව් දෙනෙකුට එරෙහිව ග්රීක භාණ්ඩාගාර බිල්පත්