ශ්රීලංකන් ගුවන් සේවය මේ වන විට දරුණු මූල්ය සහ නීතිමය අභියෝග රැසකට මුහුණ දී සිටී.
විශේෂයෙන්ම, 2024 ජූනි 25 වන දින කල් පිරුණු ඇමරිකානු ඩොලර් මිලියන 175ක රජයේ ඇපකර සහිත බැඳුම්කර නැවත සකස් කිරීමට හෝ ගෙවීමට නොහැකි බව ගුවන් සේවය ප්රකාශ කිරීමත් සමඟ මෙම අර්බුදය තීව්ර වී ඇත.
ණය ගෙවීමේ අර්බුදය
ශ්රීලංකන් ගුවන් සේවය සහ බැඳුම්කර හිමියන්ගේ කණ්ඩායම අතර පැවති සාකච්ඡා ඇණහිටීමට ප්රධාන හේතුව වී ඇත්තේ දෙපාර්ශවයේම ඉල්ලීම් අතර පවතින පුළුල් පරතරයයි. බැඳුම්කර හිමියන් ඉල්ලා සිටින වටිනාකමට වඩා අඩු අගයක් ගුවන් සේවය පිරිනැමීම නිසා මෙම ගැටලුව තවත් සංකීර්ණ වී තිබේ.
ශ්රීලංකන් ගුවන් සේවයේ සභාපති සරත් ගනේගොඩ මහතා සඳහන් කළේ, ගුවන් සේවය වසර ගණනාවක් තිස්සේ ඇමරිකානු ඩොලර් බිලියන 2 ඉක්මවූ පාඩු පියවා ගැනීමට මෙම අරමුදල් භාවිතා කර ඇති බැවින් බැඳුම්කර සම්පූර්ණයෙන් ගෙවීමට හැකියාවක් නොමැති බවයි. එමෙන්ම, මෙම බැඳුම්කර සඳහා රාජ්ය ඇපයක් ඇති බැවින්, බැඳුම්කර හිමියන්ට පිරිනමන ඕනෑම යෝජනාවක් භාණ්ඩාගාරයේ අනුමැතියට යටත් විය යුතු බවද ඔහු පෙන්වා දුන්නේය. ශ්රීලංකන් ගුවන් සේවයේ ශේෂ පත්රයේ පවතින සෘණ ශුද්ධ වටිනාකමද මෙම අර්බුදය තවත් උග්ර කර ඇති බව සභාපතිවරයා වැඩිදුරටත් කියා සිටියේය.
නීතිමය අභියෝගය: විසුරුවා හැරීමේ නඩුව
මූල්ය අර්බුදයට අමතරව, ගුවන් සේවය නීතිමය අභියෝගයකටද මුහුණ දී සිටී. Law Debenture Trust (Asia) Ltd. නමැති නීති ආයතනයක් විසින් ගුවන් සේවයට එරෙහිව 2007 අංක 7 දරන සමාගම් පනතේ 272(a) වගන්තිය යටතේ ගුවන් සේවය විසුරුවා හැරීමේ නඩුවක් ගොනු කිරීමට සූදානම් බවට ලිපියක් යොමු කර තිබුණි.
මෙයට ප්රතිචාර වශයෙන් ශ්රීලංකන් ගුවන් සේවය වාණිජ මහාධිකරණය හමුවේ නඩුවක් ගොනු කරමින්, එම නීති ආයතනයට සහ DB Trustees (Hong Kong) Ltd. ආයතනයට එරෙහිව වාරණ නියෝගයක් ඉල්ලා සිටියේය. ගුවන් සේවය තර්ක කළේ, එම පාර්ශවයන් බැඳුම්කරවල සෘජු ණය හිමියන් නොවන බැවින්, ගුවන් සේවය විසුරුවා හැරීමට නඩු පැවරීමට ඔවුන්ට අයිතියක් නොමැති බවයි.
ඒ අනුව, 2025 ජූලි 2 වන දින වාණිජ මහාධිකරණ විනිසුරු අමාලි රණවීර මහත්මිය අදාළ පාර්ශවයන්ට ගුවන් සේවය විසුරුවා හැරීමේ නඩු කටයුතු ආරම්භ කිරීම වළක්වමින් වාරණ නියෝගයක් නිකුත් කළාය. මෙම නඩුව සම්බන්ධයෙන් අතුරු නියෝගය පිළිබඳ අවසන් තීරණය 2025 ඔක්තෝබර් 13 වන දිනට නියම කර ඇත.
ශ්රීලංකන් ගුවන් සේවය මෙම මූල්ය හා නීතිමය අර්බුදයෙන් ගොඩ ඒමට දරන ප්රයත්න ඉදිරි මාස කිහිපය තුළදී ඉතා තීරණාත්මක වනු ඇත.